Näytä sisältö
USEIN KYSYTTYJÄ KYSYMYKSIÄ LATAUSHYBRIDI- JA SÄHKÖAUTOISTA.
Mikä on sähköauto?
Sähköauto on ajoneuvo, jonka moottori toimii sähköllä toimivalla akulla. Haluatko siirtyä sähköautoiluun? Tutustu DS-sähköautomallistoon nyt
Miten sähköauto toimii?
Sähköajoneuvon moottori saa virtansa akkuun varastoidusta energiasta, joka sitten muunnetaan mekaaniseksi energiaksi, jotta ajoneuvo voi liikkua. Saat lisätietoja sähköautoistamme tutustumalla DS 3 -malliin
Mikä on ladattava hybridiauto?
Sähkökäyttöinen ladattava hybridiajoneuvo (PHEV) on ajoneuvo, jossa on polttomoottori (bensiini tai diesel) ja sähkömoottori, joka toimii ladattavalla akulla. Haluatko vaihtaa ladattavaan hybridiin? Tutustu DS:n lataushybridimallistoon nyt.
Miten ladattava hybridiauto toimii?
Ladattava hybridiajoneuvo käyttää sähkömoottoria käynnistykseen ja alhaisiin nopeuksiin (alle 50 km/h); kiihdytettäessä polttomoottori tulee käyttöön halutun nopeuden saavuttamiseksi. Jos haluat lisätietoja plug-in-hybrideistämme, tutustu DS 4, DS 7 ja DS 9 -malleihimme.
Mikä on ei-ladattava hybridiauto?
Ei-ladattava hybridiauto on auto, jossa yhdistyvät polttomoottori ja sähkömoottori, mutta sitä ei voi ladata latausaseman kautta. Haluatko tietää lisää ladattavan hybridin latauksesta? 
Mitä eroa on hybridiautolla ja ladattavalla hybridiautolla?
Ladattava hybridi on auto, joka voidaan ladata kytkemällä se kotitalouspistorasiaan tai julkiseen latausasemaan, kun taas hybridiauto latautuu vain regeneratiivisen jarrutuksen aikana.
Mitä eroa on sähköautolla ja ladattavalla hybridillä?
Sähköautossa on vain sähköenergialla toimiva moottori, kun taas ladattavassa hybridiautossa yhdistyvät sekä sähkömoottori että polttomoottori. Etkö ole varma, haluatko ladattavan hybridin vai sähköauton? Vertaa ladattavien hybridien ja sähköautojen etuja nyt!
Mitä PHEV tarkoittaa?
PHEV on lyhenne sanoista "Plug-in Hybrid Electric Vehicle" (ladattava sähkökäyttöinen hybridiajoneuvo), ja sitä käytetään kuvaamaan kaikkia ladattavia hybridiajoneuvoja. Vaihda ladattavaan hybridiin, tutustu DS:n lataushybridimallistoon.
Kuinka kauan akku kestää?
Sähkö- tai ladattavan hybridiauton akun keskimääräinen käyttöikä on 8 vuotta tai noin 160 000 km. Vian sattuessa valmistaja suorittaa takuun alaisen akun korjausprosessin maksimaalisen käyttöiän varmistamiseksi. Lue lisää akkujen kierrätyksestä ja takuusta DS-ajoneuvoille.
Mitkä ovat eri latausvaihtoehdot?
Voit ladata sähkö- tai lataushybridiautoasi julkisessa latauspisteessä tai yksityisessä latauspisteessä, joka tunnetaan myös kotilatauspisteenä. Tutustu kaikkiin DS-latausvaihtoehtoihin nyt!
Qu’est-ce que le bonus écologique ?
Le bonus écologique est une aide financière accordée par l'état pour les particuliers et professionnels qui souhaitent acheter un véhicule électrique neuf ou d'occasion. Le montant du bonus varie selon le prix du véhicule neuf et il s'élève à 1000 euros pour les véhicules électriques d'occasion. Retrouvez toutes les informations nécessaires sur le site du gouvernement pour estimer le montant de votre bonus écologique.
Qu’est-ce que la prime à la conversion ?
La prime à la conversion est une aide financière accordée par l'état pour les particuliers et professionnels qui souhaitent acheter un véhicule électrique ou hybride rechargeable neuf ou d'occasion en échange de la mise à la casse de l'ancien véhicule. La prime à la conversion vous permet de bénéficier de jusqu'à 5000 euros pour un véhicule dont l'autonomie est supérieure à 50 km. Retrouvez toutes les informations nécessaires sur le site du gouvernement pour les conditions de la prime à la conversion.
Comment bénéficier du bonus écologique 2022 ?
Pour bénéficier du bonus écologique il faut que le véhicule choisit soit un véhicule électrique ou hydrogène neuf ou d’occasion ou un véhicule hybride rechargeable neuf, de plus le bonus écologiques est cumulable avec la prime de conversion.
Comment bénéficier de la prime à la conversion en 2022 ?
Pour bénéficier de la prime à la conversion il faut que le véhicule mis au rebut soit un véhicule essence immatriculé avant 2006 ou un véhicule diesel immatriculé avant 2011. La prime est cumulable avec le bonus écologique et peut être accordée pour la transformation d'un moteur thermique en moteur électrique ou "rétrofit électrique".
Miten sähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen akut kierrätetään?
Yli 70% DS Automobiles -ajoneuvojen litiumioniakuista kierrätetään (kierrätysaste on korkeampi kuin lakisääteinen 50%), ja toinen osa näistä akuista käytetään uudelleen yksittäisten talojen, yhteisrakennusten ja sähköverkkojen kiinteissä energian varastointijärjestelmissä. Lisätietoja DS-sähköajoneuvojen akkujen kierrätyksestä. 
Mikä on DS-sähköauton takuu? 
DS sähköauton akkutakuu on 8 vuotta tai 160 000 km. Lue lisää DS-sähköautojen takuusta.
Milloin sähköauto kannattaa ladata?
On suositeltavaa ladata sähköautoa ruuhka-aikojen ulkopuolella, jos sinulla on kotilatausasema, jotta voit hyötyä alhaisemmista sähkön hinnoista. Yleisesti ottaen ja ajoneuvon käytöstä riippuen suosittelemme sähköauton akun lataamista, kun akun varaustaso lähestyy 20 % sen pitkän aikavälin suorituskyvyn säilyttämiseksi.
Mitkä ovat eri latauskaapelit?

Sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen on erilaisia kaapeleita

 

- kolmivaiheinen tai yksivaiheinen Mode 3 kaapeli, jonka avulla voit ladata autosi kotilatausasemassa tai julkisessa latausasemassa.

- Mode 2 -kaapeli, jonka avulla voit ladata autosi kotitalouspistorasiasta

Kuinka kauan DS-sähköauton lataaminen kestää?

100 kW:n pikalatauksella 30 minuutin latausajalla saavutetaan 80 % DS 3 -sähköauton toimintamatkasta. 

 

Sähköautosi latausaika riippuu useista tekijöistä: 

- Akun kapasiteetti: suuren kWh-kapasiteetin akut vaativat pitkän latausajan

- Latausasema: mitä suurempi aseman teho, sitä nopeampi latausaika

- Latauskaapeli: käytettävän kaapelin kWh-kapasiteetin on oltava samanlainen kuin latauspisteen.

Mikä on DS-sähköauton toimintamatka?
DS 3 -sähköauton toimintamatka on jopa 404 km (WLTP). Tutustu tekijöihin, jotka voivat vaikuttaa toimintamatkaan, ja neuvoihimme, miten voit optimoida autosi toimintamatkan.
Miten optimoin DS-sähköautoni toimintamatkan?

Sähköautosi toimintamatkaan voivat vaikuttaa nopeus, ajotapa ja sääolosuhteet. Tässä vinkkejä toimintamatkan optimointiin: 

 

- Ota käyttöön sulava ja tasainen ajotapa

- Käytä Eco-tilaa ja regeneratiivista jarrutusta

- Esilämmitä tai -jäähdytä ajoneuvo kuumalla tai kylmällä säällä.

Miten sähköauton akun käyttöikä säilyy?
Jos et käytä sähköautoasi tiettyyn aikaan, suosittelemme silti akun lataamista kerran kuukaudessa sen suorituskyvyn säilyttämiseksi. Normaaliolosuhteissa DS-sähköajoneuvosi litiumioniakku voidaan ladata joka päivä, vaikka se ei olisi täysin purkautunut, ilman vaaraa sen suorituskyvyn heikkenemisestä. 
Quelles différences entre une DS Wall Box et une prise domestique renforcée ?
La différence principale entre une Wall box ou borne de recharge murale et une prise domestique renforcée est la puissance délivrée. En effet une prise domestique renforcée peut supporter une puissance de 3,2 kW (câble mode 2 renforcé) tandis qu'une DS Wall Box peut supporter une puissance de 22 kW rendant ainsi le temps de recharge du véhicule électrique plus rapide.
Comment préserver la durée de batterie de la voiture électrique ?
Si vous n'utilisez pas votre véhicule électrique pendant une certaine période, nous recommandons tout de même de charger la batterie une fois par mois afin d'en préserver les performances. En situation normale, la batterie lithium-ion de votre véhicule électrique DS peut être rechargée tous les jours même si celle-ci n'est pas complètement déchargée et cela sans risque de détériorer les performances. 

Toimintamatka ja kulutustiedot on ilmoitettu WLTP-mittaustavan mukaisesti. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa. Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista kulutusarvoista auton käytöstä ja lataamisesta riippuen. Autoa tulee ladata viimeistään akkujen tyhjennyttyä, jotta ajoneuvon kulutus pysyy alhaisena.

Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

On myös tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12 voltin akkujen alhainen varaustaso. Alle -5 asteen pakkasella Electric- eli täysin sähköinen ajotila ei ole käytettävissä, mutta Hybrid-ajotila on käytettävissä, jolloin auto optimoi ajamista polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyössä. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.