Näytä sisältö

Asennus ja lataus

SÄHKÖAUTON JA LATAUSHYBRIDIN LATAAMINEN

Lataa päivittäin, aja 100 % sähköllä

Lataaminen on olennainen osa sähköautoilua. Myös ladattavaa hybridiä kannattaa ladata ahkerasti, tällöin saavutetaan kaikkein suurin hyöty auton nykyaikaisesta tekniikasta.
Lataustavat

E-TENSE -sähköautosi tai lataushybridin  lataukseen on useita vaihtoehtoja:

 

Hidas lataus (Mode 2)

Lataaminen kotitalouspistorasiasta omalla latauskaapelilla. Latausteho 1,8 kW. 

 

Peruslataus

Lataaminen kotiin asennettavasta tai julkisesta latausasemasta omalla kaapelilla. Lataushybridin latausteho 3,6 - 7,4 kW (1-vaihe). Sähköauton latausteho 11 kW (3-vaihe).

 

Pikalataus

Lataaminen julkisesta pikalatausasemasta, latauskaapeli on kiinni latauslaitteessa. Latausteho > 50 kW. Ei yhteensopiva lataushybridin kanssa.

Lataaminen kotona

Sähköautoa kannattaa ensisijaisesti ladata kotona. Kotilataus on kätevämpää ja samalla edullisempaa kuin julkisia latauspisteitä käytettäessä. Sähköllä ajamisen suurimmat säästöt ja hyödyt syntyvät nimenomaan siitä, että autoa ladataan säännöllisesti kotona. Jos päivittäiset arkiajot suinkin onnistuvat sähköauton toimintamatkan puitteissa, syntyy yhdessä kotilataamisen kanssa uusi rutiini, jolloin ei enää tarvitse käydä ”tankkaamassa” autoa. Kotiin tullessa auto lataukseen, ja seuraavana aamuna tankki on taas täynnä. Kotona autoa voidaan ladata kahdella tapaa: joko kotitalouspistorasiasta (Mode 2) tai latauslaitteella (Mode 3).
Kotilatausasema (Mode 3)
Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta, sillä sen kanssa lataaminen sujuu nopeammin kuin kotitalouspistorasiasta. Mode 3 -tyyppinen seinään asennettava latauslaite on suunniteltu sähköauton ja lataushybridin lataamiseen. Latauslaitteen asentaa sähkömies, joka valmistaa sähköliitäntöjen turvallisuuden. Mode 3 -lataus onnistuu myös punaisesta voimavirtapistorasiasta, johon voidaan kytkeä yhteensopiva latauslaite. DS:n täyssähköautot Suomessa on varustettu 11 kW:n tehoisella sisäisellä laturilla. Koska laturi tukee kolmea vaihetta (3 x 16 A), pystyvät DS:n sähköautot hyödyntämään tämän hyvän lataustehon suurimmassa osassa suomalaisista kotitalouksista. Kolmivaihelaturilla esimerkiksi DS 3:n akku latautuu täyteen noin 5 tunnissa. 
Kotitalouspistorasia (Mode 2)
Toisin kuin sähköautoilla, ladattavan hybridin akku ehtii täyttyä täyteen yön aikana myös kotitalouspistorasiasta. Tavallista pistorasiaa ei ole kuitenkaan suunniteltu käytettäväksi pitkäaikaiseen kuormitukseen, joten tulipaloriski on tällöin suurempi. Pitkää jatkojohtoa ei saa missään nimessä käyttää sähköauton pitkäaikaiseen lataukseen. Täyssähköauton lataaminen kotitalouspistorasiasta (Mode 2) ei kannata myöskään siksi, että akun lataaminen täyteen kestää todella kauan, jopa yli vuorokauden. Yhdessä tunnissa akkuun kertyy vain muutaman ajokilometrin verran toimintamatkaa. DS-lataushybridin lataus kotitalouspistorasiasta lataus kestää reilut viisi tuntia. 

Free2move eSolutions

La solution de recharge adaptée à vos besoins

DS Automobiles a choisi Free2move eSolutions pour vous accompagner dans le choix et l’installation de la solution de recharge la plus adaptée à vos besoins.

Outre une expérience simple et fluide, vous aurez l’assurance d’une installation de qualité, au meilleur prix et répondant aux critères d’éligibilité aux aides gouvernementales.

Kotilatausaseman asentaminen
Jos asut taloyhtiössä, selvitä isännöitsijältä tai taloyhtiöstä mahdollisuutta ladattavan auton lataamiseen. Luvatta autoa ei saa ladata. Lisää tietoa sähköautojen lataamisesta taloyhtiöissä ja mahdollisten latauslaitteiden asentamisesta taloyhtiöön löydät mm. Kiinteistöliiton sivuilta. 

Installation simple en 4 étapes

UN SERVICE PROFESSIONNEL DU CONSEIL JUSQU'À L'INSTALLATION

LATAUSKAAPELIT

Jokaisella lataustavalla on oma kaapelinsa, ja latausnopeus riippuu osaksi myös siitä, kuinka paljon tehoa kaapeli pystyy ottamaan vastaan.
Mode 2 -latauskaapeli
Tämä kaapeli lataa autoasi kotitalouspistorasiasta jopa 1,8 kW:n teholla. Mode 2 -latauskaapelit ovat tarkoitettu pääsääntöisesti auton tilapäiseen lataamiseen, eli ns. reissulatureiksi. 
Vahvistettu Mode 2 -latauskaapeli
Tämä kaapeli lataa autoasi kotitalouspistorasiasta jopa 3,2 kW:n teholla. Mode 2 -latauskaapelit ovat tarkoitettu pääsääntöisesti auton tilapäiseen lataamiseen, eli ns. reissulatureiksi. 
Mode 3 -latauskaapeli (1-vaihe)
Tämä kaapeli lataa autoasi jopa 7,4 kW:n teholla kiinteästä kotilatausasemasta tai julkisesta latausasemasta. 
Mode 3 -latauskaapeli (3-vaihe)
Tämä kaapeli lataa autoasi jopa 11 kW:n teholla kiinteästä kotilatausasemasta tai julkisesta latausasemasta. 

Latausaika

Latausaika riippuu useista tekijöistä: latauskaapelista, latausasemasta ja ladattavan auton akun kapasiteetista. Simuloi latausaika eri tilanteissa

Lataaminen

Julkisissa latauspisteissä

Sähköauton lataaminen muualla kuin kotona eroaa melko paljon siitä, millaista se on omalla latauslaitteella. Useimmissa tapauksissa julkisten latauslaitteiden käyttäminen on maksullista ja vaatii jonkinlaista tunnistautumista esimerkiksi lataussovelluksen tai RFID-tunnuksen avulla latauksen aloittamiseksi. Latauslaitetyyppejä on myös useampia. Julkisissa latauspisteissä on asiointilatureiksikin kutsuttuja Mode 3 -tyyppisiä hidaslatureita, joissa käytetään omaa Mode 3 -latauskaapelia.

 

Lisäksi olemassa on pika- ja suurteholatureita (Mode 4), jotka mahdollistavat sähköautoille pidempien matkojen ajamisen. Kaikki DS:n sähköautot kykenevät myös Mode 4- eli pikalataukseen vähintään 50 kW:n nopeudella.

 

 

Pikalataaminen

Pikalataaminen on nimensä mukaisesti vauhdikkain tapa ladata sähköauton akku. Se kuitenkin eroaa melko paljon perinteisen polttomoottoriauton tankkaamisesta, jossa tankki voidaan täyttää täyteen vain muutamissa minuuteissa. Kotitaloussähkö on vaihtovirtaa (AC), ja auton sisäisen laturi määrittää sen, millä teholla (kW) virtaa voidaan autoon ladata. Pikalaturit antavat puolestaan tasavirtaa (DC), joka syötetään suoraan akkuun – tällöin laturi on auton ulkopuolella.

 

Sähköauton akku on mutkikas kokonaisuus, joka tykkää tietynlaisista olosuhteista latautuakseen mahdollisimman nopeasti. Nyrkkisääntö on, että mitä tyhjempi akku, sen paremmin se ottaa virtaa vastaan. Mitä täydempi akku, sen hitaammin auto latautuu. Lisäksi parhaimman latausnopeuden saaminen vaatii optimaaliset olosuhteet. Lähtökohtaisesti kylmä akku ei ota virtaa vastaan kovin nopeasti. Siksi talvisin latausajat ovat usein pidempiä kuin kesäisin.

 

Pikalaturilla mahdollisimman nopean pysähdyksen ja joutuisan matkanteon edistämiseksi akkua ei kannata ladata aivan täyteen asti. Auto kannattaa ladata pikalaturilla vain 80 prosentin varaustasoon, sillä se vie vain noin 30 minuuttia. Viimeisen 20 prosentin lataaminen vie vielä ylimääräiset 45 minuuttia. Kaiken lisäksi lyhyemmällä stopilla latauksen hinta on yleensä myös pienempi.

Tutustu DS:n ladattavien autojen mallistoon