Näytä sisältö
Lataushybridit

PLUG-IN HYBRIDIT

Lataushybridit ovat monikäyttöisiä, kuin omiaan pitkille matkoille polttomoottorin avustamana ja arjen ajoihin täyssähköisenä. Lataushybrideissä käytössä on kaksi rinnakkaista käyttövoimaa: bensiini ja sähkö. 100 % sähköisessä ajotilassa voi WLTP-mittaustavan mukaisesti päästä sähköllä yhdellä latauksella mallista riippuen jopa yli 60 km.

 

Sähköisen ajamiset edut

Ajonautinto

Sähköinen ajaminen tarjoaa uudenlaisen ajokokemuksen; sähköisessä ajotilassa ajaminen on hiljaista ja värinätöntä. Lisäksi lataushybridin ajaminen on polttomoottoriautoa dynaamisempaa, sillä sähkömoottorin täysi vääntö on tarjolla heti liikkeelle lähdöstä.

 

Tehokkaampaan jarrutusenergian talteenottoon, ja sen myötä pidempään sähköiseen toimintamatkaan, voi valita vaihteenvalitsimesta B-tilan. Tällöin jarrutuksen ja hidastumisen aikana vapautuvaa energiaa otetaan tehokkaammin talteen ja varastoidaan akkuun.

 

B-tila mahdollistaa myös useassa ajotilanteessa yhdellä polkimella ajon, joka on vaivatonta ja hauskaa – kokeile sitä rohkeasti!

Edullisuus

Lataushybridillä ajaminen on lähtökohtaisesti edullisempaa kuin bensiini- tai dieselautoilla, mikäli ajoakkua ladataan säännöllisesti, ja latauksessa hyödynnetään julkisten latauspisteiden sijaan mahdollisimman paljon kotilatausta.

 

Päivittäiset arkiajot kannattaa pyrkiä ajamaan suurimmilta osin sähköisesti, vaikka ladattavan hybridin toimintamatka ei kokonaisuudessaan päivän ajomatkoja pystyisikään kattamaan.

 

Esimerkiksi 100 kilometrin työmatka-ajon polttoaineenkulut voi käytännössä puolittaa perinteiseen bensiiniautoon verrattuna, jos lataushybridin akun hyödyntää kokonaisuudessaan.

 

Ladattavan hybridiauton akun täysi lataus vie energiaa noin 10–15 kWh, jonka kulu suomalaisen sähkön nykyhinnoilla on noin 1–4 euroa.

Ympäristöystävällisyys

Jos kotona on uusiutuvan energian sähkösopimus, on myös ajaminen sähköllä päästötöntä. Perinteisillä menetelmillä tuotetulla sähköllä ajaminen on sekin Suomessa ympäristöystävällisempää kuin fossiilisilla polttoaineilla ajaminen.

 

Kaikki sähköisellä ajotilalla ajaminen on tietenkin lähipäästötöntä.

TÄRKEIMMÄT OMINAISUUDET

Ajotilat

Aina kun auton sytytysvirta kytketään päälle, sähköinen Electric-ajotila kytkeytyy oletusarvoisesti käyttöön, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa. Electric-ajotila mahdollistaa ajamisen 100-prosenttisesti sähköenergialla. Enimmäisnopeus sähköllä ajettaessa on 135 km/h.

 

Jos olosuhteet eivät salli Electric-ajotilan aktivointia tai säilyttämistä ajoneuvoa käynnistettäessä, mittaristossa näkyy viesti ”Sähkökäyttötila ei tällä hetkellä käytettävissä”. Ajoneuvo vaihtaa automaattisesti Hybridi-tilaan.

 

Riittävä ajoakuston lataustaso on edellytys sähköiseen ajotilaan. Siksi on suositeltavaa ladata ajoneuvo säännöllisesti.

Jarrutusenergia talteen

Formula E -sarjassa kilpailemisesta saatujen oppien ansiosta hybridiautoissamme on paljon moottoriurheilussa hyväksi todettua teknologiaa.

 

Esimerkiksi regeneratiivinen jarrutus muuntaa jarrutuksessa vapautuvan kineettisen energian sähköksi ja näin ollen pidentää toimintamatkaa.

E-SAVE

DS:n lataushybrideissä on kätevä e-SAVE-toiminto, jolla autolle voidaan kertoa, että kaikkea akun sähköenergiaa ei käytetäkään heti auton liikuttamiseen, vaan sitä voidaan säästää myöhemmäksi.

 

Akkua voidaan säästää 10 km:n, 20 km:n ja täyden akullisen verran. Akkua voidaan ladata tarvittaessa myös ajon aikana, mutta polttomoottoria käyttäen sähkönluomisen hyötysuhde on heikko, ja ei ole kokonaistaloudellisuuden kannalta suositeltavaa.

 

Mitä enemmän ladattavalla hybridillä ajaa sähköä hyödyntäen, sitä edullisemmiksi kilometrit muodostuvat.

AIDES & AVANTAGES FISCAUX

Une fiscalité qui lui est propre

L'hybride rechargeable permet des économies même au moment de l'immatriculation. Lors de l'achat d'un véhicule hybride neuf, une prime est en effet accordée. Un véhicule PHEV peut aussi être exonéré des frais de carte grise.

Découvrez vos avantages

 

 

ECO ADVISOR WIDGET NOT AVAILABLE

Calculez vos économies

 

 

SAVINGS CALCULATOR WIDGET NOT AVAILABLE

Toimintamatka sähköllä eri tilanteissa

Simuloi lataushybridin toimintamatkaa eri tilanteissa.
AUTONOMY SIMULATOR WIDGET NOT AVAILABLE

LATAAMINEN

Lataa akkujasi säännöllisesti

Ladattavaa hybridiä kannattaa ladata ahkerasti, tällöin saavutetaan kaikkein suurin hyöty auton nykyaikaisesta tekniikasta. Lataushybridiä kannattaa ensisijaisesti ladata kotona.

 

Kotilataus on kätevämpää ja samalla paljon edullisempaa kuin julkisia latauspisteitä käytettäessä. Kotilatauksessa on kaksi tapaa:
hidas lataus kotitalouspistorasiasta (Mode 2) ja peruslataus seinään asennettavalla latauslaitteella (Mode 3).

 

Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta

Lataa kotona tai tienpäällä

Tutustu lataushybridien lataamiseen ja eri lataustapoihin tarkemmin

MyDS-sovellus

Tietoa toimintamatkasta

MyDS-sovelluksen avulla saat reaaliaikaisesti selville lataustilanteen tai arvioidun jäljellä olevan toimintamatkan. Kun autosi on kytketty verkkovirtaan, näet myös latausnopeuden ja arvioitu latausajan.

Latauksen hallinta etänä

Etäohjauksen avulla voit käynnistää latauksen tai siirtyä ajastettuun lataukseen MyDS-sovelluksessa. Tämän toiminnon avulla voit ladata autoasi edullisempina ajankohtina, kuten yöaikaan.

Esilämmitys ja -jäähdytys

Etänä toimiva esilämmitys/-jäähdytys mahdollistaa matkustamon lämmityksen tai jäähdytyksen optimaalisen lämpötilaan ennen ajomatkasi alkua.

 

Kun auto esilämmitetään auton ollessa latauksessa, ei lämmitykseen käytettävää energia oteta akusta, vaan verkkovirrasta.

 

Tällöin ajoon lähdettäessä käytettävissä oleva toimintamatka on huomattavasti suurempi kuin kylmällä autolla.