September 6, 2016

KONSEPTIAUTO DS E-TENSE IHASTUTTI GENEVEN AUTONÄYTTELYSSÄ

KONSEPTIAUTO DS E-TENSE IHASTUTTI GENEVEN AUTONÄYTTELYSSÄ

DS E-TENSE oli yksi Geneven autonäyttelyn kuvatuimmista ja eniten keskusteluja herättäneistä konseptimalleista.

DS:n Genevessä esittelemä E-TENSE-konseptimalli viitoittaa monessa suhteessa DS:n tietä eteenpäin itsenäisenä automerkkinä. DS E-TENSE –suunnittelutiimin tavoitteena oli luoda äärimmäisen suorituskykyinen, sähkökäyttöinen GT-malli, jolla olisi kyky herättää suuria ajatuksia ja unelmia. Geneven autonäyttelystä kerättyjen kokemusten perusteella tässä myös onnistuttiin, sillä E-TENSE oli yksi näyttelyn kuvatuimmista ja eniten keskusteluja herättäneistä konseptimalleista.

Sähäkässä 2-paikkaisessa coupé-mallissa yhdistyvät monet DS:n ominaispiirteet ja autoteollisuuden tämän hetken kuumimmat trendit: perinteinen käsityötaito ja –osaaminen, ranskalainen luksus, keveät materiaalit, uudet teknologiat ja sähkökäyttöisyys. Suoritusarvot ovat yhtä vakuuttavat: 402 hv, 510 Nm, 250 km/h ja 360 kilometrin toimintamatka.

E-TENSEen onkin poikkeuksellisen helppo ihastua, sillä veistoksellinen mutta vapaasti virtaava muotoilu, GT-coupélle ominainen silhuetti ja metallinvihreä ametriini –ulkoväri kiinnittävät huomiota jo ensimmäisellä katselukerralla. Divine DS:n tapaan autossa ei ole lainkaan takalasia, vaan takanäkymä välitetään kuljettajalle kameran ja sen näyttöruudun avulla. Keulan DS Active Led Vision –etuvalot ovat saaneet innoituksensa timanttikorujen ja luksuskellojen muotokielestä. Takana suuntavilkut on integroitu kattoon kuten vuoden 1955 DS:ssä.

Matkustamossa pääsevät oikeuksiinsa huippuun saakka hiottu perinteinen käsityötaito sekä ranskalainen muotoilu, joka on erityisen ominaista juuri DS:lle. Pelkästään verhoilumateriaalien suunniteluun, testaamiseen ja valmistamiseen on käytetty aikaa 800 tuntia. Erityistä huomiota on kiinnitetty istuinmuotoiluun, kojelautaan ja tulppaanin muotoa imitoivaan ohjauspyörään. Kojelaudan futuristinen ulkonäkö on saatu aikaan teräskoristeilla ja 3D-painotekniikalla. Matkustajien käytössä on 12-tuumainen digitaalinäppäimistö ja siihen yhdistetty 10-tuumainen kosketusnäyttö. Yhteistyössä Coyoten kanssa kehitetty käyttöliittymä on sekä ergonominen että intuitiivinen.

E-TENSE-konseptimallin hienouksin matkustamossa kuuluu lisäksi auton ilmastointiin liitetty suodatinjärjestelmä, joka puhdistaa hengitysilman ulkopuolisista epäpuhtauksista ja partikkeleista. Teholtaan 640 watin äänentoistojärjestelmä konserttisalimainen akustiikka perustuvat yhdeksään Focal Utopia hifi-kaiuttimeen ja äänen digitaaliseen signaalinkäsittelyyn. Säilytystarpeita varten autossa on ranskalaisen Moynatin valmistama nahkainen laukku, joka on mitoitettu kypärälle. Laukku voidaan kiinnittää kuljettajan istuimen tai ottaa mukaan autosta poistuttaessa.

DS ottaa pitkän teknologiaharppauksen eteenpäin

DS:n uusi konseptimalli on valmistajansa karttakirja tulevaisuuden autoiluun. Esimerkiksi DS Led Vision –valojärjestelmä nousee uudelle tasolle, sillä kaikki etuvalojen yksittäiset led-modulit kykenevät pyörimään180 asteen kulmassa. Valot voidaan suunnata ja kohdistaa entistä tarkemmin, ja valokeilan leveys auton sivuilla kasvaa 20 astetta. Käytössä on myös uusia toimintoja kuten valojen tervetulotoiminto autolle saavuttaessa, valotehon moottoritiemoodi sekä sään mukaan säätyvät valot sateessa, sumussa ja lumisissa olosuhteissa.

Kaksipaikkaisen E-TENSEn monokokkikori on valmistettu kokonaan hiilikuidusta. Iskunvaimennus perustuu päällekkäiseen kaksoistukivarsirakenteeseen. Sähköauton litium-ioniakut on sijoitettu alustaan, mikä tuo painopisteen ihanteellisen alas, parantaa auton käsiteltävyyttä ja turvallisuutta sekä helpottaa tarkan täsmällistä voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä. Autossa käytetään Michelinin kehittämiä erikoisrenkaita, jotka sopivat erityisesti vahvasti vääntävän sähkömoottorin voiman välittämiseen akseleille ja tiehen hyvin nopeassa ajossa.